9 principper for godt hjemmesidedesign

Hvis du skal lave din første hjemmeside, er der mange ting, du bør tage højde for. Vi har derfor forsøgt at uddrage nogle af de vigtigste principper for at skabe et godt hjemmesidedesign. Her er det vigtigt at huske, at det er et samspil mellem disse principper, der sikrer det bedst mulige resultat. Et effektivt hjemmesidedesign handler om langt mere end blot indholdet på siden.

Du bør derfor have følgende principper i tankerne, når du designer din næste hjemmeside. Skulle du føle, at dette bliver overvældende, er det naturligvis muligt at hente et bureau ind til at udføre arbejdet for dig. Her kan du indhente tilbud gennem vores sider, og få arbejdet gjort på en langt mere effektiv måde.

Nedenfor har vi samlet de ni principper, som er vigtige at huske, næste gang du designer en hjemmeside.

1. Formålet med din hjemmeside

Har du en lidt træt hjemmeside og vil gerne have en ny? En faldgrube mange falder i er, at de går i gang med en ny hjemmeside uden at lave tilstrækkelig planlægning først. Det handler ikke kun om at vise hvilket domæne din side skal ligge på, men også hvad den egentlig skal bruges til. Sørg derfor for, at du har gjort dig en klar idé om, hvad formålet med hjemmesiden skal være.

Her kan det være en god idé at gennemtænke, hvilke funktioner en hjemmeside har i dag, samt hvad du ønsker, den skal have, når den nye side er klar. Skal det for eksempel være et knudepunkt mellem salgsafdelingen og potentielle kunder? Eller er kundeservice og praktisk information i fokus. Måske skulle det bare være en passiv online tilstedeværelse for virksomheden? Uanset hvad du har tænkt dig at bruge siden til, bør dette skrives ned, inden du fortsætter.

2. Enkelhed

Selvom det kan være fristende at lave en avanceret hjemmeside, er det enkle ofte det bedste. Det gælder også for hjemmesider, så her er det vigtigt ikke at lade sig rive med. Sørg hellere for, at din hjemmeside har et praktisk og brugervenligt design, der er i tråd med virksomhedens øvrige profilering. Særligt tre faktorer, der spiller ind her, er farver, typografi og billeder.

Korrekt brug af farve kan være et stærkt kommunikationsmiddel, men det kan også være meget forstyrrende. Det tidspunkt, hvor du brugte stærke farver på en hjemmeside, var omkring 20 år siden. Sørg derfor for, at hjemmesidens farvepalet er i tråd med dit øverste budskab, uden at det er ødelæggende for kundeoplevelsen.

Et andet punkt, som mange aldrig har skænket en tanke før, er typografi. Det er simpelthen de bogstaver, du bruger på din hjemmeside. Vi taler altså ikke om teksten, men derimod om stilen på de bogstaver, du bruger. Her skal der være sammenhæng i de forskellige dele af din side, og som tommelfingerregel bør du aldrig bruge mere end 3 forskellige skrifttyper på samme side.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at bemærke brugen af ​​billeder. Illustrationer, billeder og videoer er alle fremragende værktøjer til at formidle et budskab, men det er vigtigt, at det er det rigtige budskab. En fejl mange begyndere laver er, at de bruger billeder, der ellers åbenbart ikke er relevante for sidens indhold. Dette kan hurtigt blive forstyrrende og forvirre brugerne.

3. Navigation

Navigation er et andet punkt, der burde stå højt på listen over principper. Det her handler om, hvordan brugerne kommer rundt på din side, og her er det nemt at lave fejl. Brugerne er ofte godt indoktrinerede i, hvordan navigationen på en hjemmeside skal udformes, og det er sjældent noget, der skal pilles for meget ved. Nogle designere har ladet deres kreativitet løbe løbsk på netop dette område, men det kan have katastrofale konsekvenser for din brugervenlighed.

Du bør derfor sikre dig, at din hjemmeside minder så meget om andre sider som muligt, når det kommer til navigation. Her taler vi gerne om en traditionel menu øverst på siden, samt en ‘hamburger’ menu, hvor dette er relevant (for eksempel på mobile enheder). Brug gerne tid på et kreativt design, men sørg for, at navigationen følger en almindelig opskrift.

4. Visuelt hierarki

Når vi taler om et visuelt hierarki, er det den rækkefølge, som forskellige elementer er placeret på din hjemmeside. Her vil de fleste være enige om, at titlen kommer først, efterfulgt af billeder og tekst. Det er måden, brugerne er vant til, at indhold bliver præsenteret på, samt den, der giver en naturlig sammenhæng i de forskellige elementer på din side. Sørg derfor for, at alt flyder på en naturlig måde, så det er nemmere for brugerne at finde rundt.

Her er det godt at bemærke, at der er plads til kreativitet, men man skal ikke trække for langt i trådene. I stedet for at rode for meget med, hvordan indholdet præsenteres på din side, så prøv at lave nogle kreative præsentationer af indhold. Når det er sagt, har vi bestemt set sider, der har formået at få succes med deres eget hierarki, men dette er mere undtagelsen end reglen.

5. Indhold

Et godt hjemmesidedesign sikrer, at design og indhold supplerer hinanden. Her er det vigtigt, at hjemmesiden er indrettet sådan, at indholdet kommer tydeligt frem, og du får de bedste muligheder for at sætte indhold op på en overskuelig måde. På den måde får du budskabet ud til dine læsere, hvilket kan øge sandsynligheden for konverteringer undervejs.

Dette er særligt vigtigt som en del af din SEO-strategi. En god hjemmeside bruger indhold til at drive organisk trafik, men så er det også vigtigt, at designet gør det nemt at finde dit indhold. Hvis du har en række gode indlæg, men ingen finder dem – så vil det være usandsynligt, at de vender tilbage til din hjemmeside frem for at bruge andre leksika.

6. Gitterbaseret layout

Et grid gør det meget nemmere at planlægge din hjemmeside, samt sikre at elementer er lagt korrekt efter hinanden. Dette er blevet en foretrukken strategi for mange designere, men det ser også ud til at være blevet populært blandt brugerne. Meget af grunden til dette er nok, at hjemmesiderne er utrolig overskuelige, og at man nemmere kan finde sider med meget indhold.

Tydelige linjer og kolonner sikrer, at du kan navigere mellem forskellige tekstblokke på en effektiv måde. Hvis du bruger billeder og videoer, vil dette være endnu mere relevant for din side. Et gitter vil så sikre, at tingene ender i den rigtige højde, og brugerne kan visuelt se, hvordan forskellige elementer hænger sammen.

7. Downloadtid

Er du nogensinde stødt på en langsom hjemmeside, når du har googlet dig frem til et svar? Så er sandsynligheden stor for, at du endte med at forlade siden, inden den var færdig med at indlæse. Undersøgelser viser, at brugere i dag forventer, at websteder indlæses på omkring 2 sekunder eller mindre. Et godt hjemmesidedesign skal derfor sikre, at både kode og elementer brugt på hjemmesiden indlæses så hurtigt som muligt.

Et godt skridt på vejen vil være at bruge optimerede billeder, da det ofte er det element, der tynger din side mest. Derudover vil du måske bruge lazyload, hvilket betyder, at hjemmesiden kun indlæser de elementer, som brugeren rent faktisk ser visuelt. Tingene indlæses så løbende, når du scroller ned på siden.

8. Mobil optimeret

Google har anslået, at op til 70 % af onlinetrafikken i dag kommer fra håndholdte enheder såsom smartphones. Det er dog ikke alle hjemmesider, der er tilpasset så små skærme. De fleste nye hjemmesider er naturligvis mobiloptimerede ud fra et programmeringsperspektiv, men det betyder ikke, at designet er optimalt. Du bør derfor tage dig tid til at planlægge, hvordan hjemmesiden kommer til at se ud på mobilen – ikke kun i browseren.

Dette bringer os tilbage til punkt 3 om navigation. Det er på mobile enheder, at navigation er det vigtigste, og du bør derfor sikre dig, at siden er nem at bruge på mobile enheder først. Gå derefter tilbage til browserversionen og tilpas denne, hvis du ser et behov for det, nu hvor AMP-versionen er færdig.

9. F-struktureret indhold

De fleste uden for design har måske ikke hørt om dette, men F-struktureret indhold handler om, hvordan indholdet på din side er lagt op. Her er det ikke visuelt hierarki, men derimod flowet i indholdet, der er vigtigt. Forestil dig, at du danner et F, hvor indholdet starter fra venstre og går til højre. Indholdet følger herefter med nedad, inden det flyttes til højre, så man i praksis danner et F. Forskning har vist, at det er den måde, de fleste af os forbruger indhold på på en naturlig måde, og så er det også sådan, man skal fremhæve sin hjemmeside.